Regulamin procedur związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 oraz organizacją pracy w Środowiskowym Domu Samopomocy w Krynicy-Zdroju
Informacje wstępne
- Niniejszy regulamin określa procedury bezpieczeństwa na terenie Środowiskowego Domu Samopomocy w Krynicy-Zdroju od dnia 01.06.2020, dotyczące wszystkich pracowników, uczestników, rodziców i opiekunów.
- Celem procedur jest:
- zminimalizowanie zagrożeń zakażenia koronawirusem COVID-19;
- promowanie zasad higieny i umożliwienie ich realizacji.
- Przed wznowieniem uczestnictwa każdy uczestnik, rodzic lub opiekun prawny składa oświadczenie – Załącznik Nr 1.
- Uczestnik, rodzic lub opiekun prawny przyjmuje do wiadomości i stosowania zasady dotyczące Działalności ŚDS w Krynicy-Zdroju od 01.06.2020r. – Załącznik Nr 2.
- Pracownik składa oświadczenie – Załącznik Nr 3.
- Ustala się Harmonogram dezynfekcji z przypisanymi osobami odpowiedzialnymi.
W celu zapobiegania zakażeniom wirusem SARS-CoV-2 zaleca się:
W zakresie warunków sanitarnych
1. Promowanie zasad higieny i umożliwienie ich realizacji poprzez:
- promowanie i wspieranie wśród uczestników i pracowników higieny rąk i dróg oddechowych, a także właściwej etykiety postępowania prewencyjnego;
- uwrażliwienie pracowników na konieczność stosowania środków ochrony osobistej ( rękawiczek, maseczek ochronnych, przyłbic) oraz mycia rąk, w tym przed i po kontakcie z uczestnikami, po kontakcie z zanieczyszczonymi powierzchniami lub sprzętem oraz po usunięciu środków ochrony osobistej;
- zapewnienie środków czystości (mydło, ręczniki papierowe) oraz przy wejściu i w każdym pomieszczeniu wspólnego użytku środków dezynfekcji (np. żele, płyny dezynfekujące), środki dostępne w opisanej szafce w pomieszczeniu socjalnym;
- w miarę możliwości używanie osłony ust i nosa przez osoby prowadzące treningi/zajęcia oraz informowanie uczestników o konieczności stosowania tego rozwiązania w sposób zrozumiały dla uczestników;
- przy czynnościach pielęgnacyjnych w stosunku do uczestników używanie odpowiednich środków ochrony indywidualnej (nienasiąkliwe fartuchy z długim rękawem, wiązane z tyłu (w ilości wystarczającej do użycia w razie potrzeby np. przy czynnościach pielęgnacyjnych);
- po użyciu środków ochrony indywidualnej, należy je wrzucić do dedykowanego kosza na śmieci, pojemnik umieszczony w pomieszczeniu socjalnym;
- zapewnienie odpowiedniej ilości specjalnie zamykanych i opisanych koszy na zużyte środki ochrony indywidualnej;
- zakaz pozostawiania telefonów komórkowych na powierzchniach ogólnodostępnych, gdyż są siedliskiem/przekaźnikami wirusów;
- zawieszenie spożywania posiłków w sali jadalnej przez wszystkich jednocześnie.
2. Informowanie uczestników i personelu o ryzyku jakie niesie ze sobą nieprzestrzeganie zasad higieny i wskazówek Głównego Inspektora Sanitarnego w powyższym zakresie;
3. Pozostanie w domu uczestników i pracowników zatrudnionych w placówce, którzy w ciągu ostatnich 14 dni mieli kontakt z osobą chorą z powodu infekcji wywołanej koronawirusem lub podejrzanym o zakażenie, a także wszystkich osób wykazujących objawy infekcji dróg oddechowych;
4. Regularne wietrzenie pomieszczeń;
5. W jednej sali (pokoju wyciszeń/poradnictwa psychologicznego) stworzona będzie izolatka w której będzie przebywać osoba w przypadku jakichkolwiek objawów chorobowych;
6. Regularne dezynfekowanie często używanych powierzchni użytkowych i wyposażenia wykorzystywanego do zajęć. W szczególności ważne jest:
- regularne czyszczenie powierzchni wspólnych np. klamek drzwi wejściowych, poręczy, blatów, oparć krzeseł, każdy z pracowników zobowiązany jest do dezynfekcji zajmowanej sali;
- dezynfekowanie powierzchni dotykowych jak słuchawka telefonu, klawiatura i myszka, włączniki świateł czy biurka;
- w szczególności należy przeprowadzić takie działania po zakończeniu zajęć przez jedną grupę i przed rozpoczęciem zajęć przez drugą grupę uczestników;
- dezynfekowanie oraz utrzymanie czystości w toaletach zgodnie z przyjętym harmonogramem.
7. W przypadku stwierdzenia podejrzenia u uczestnika zarażenia się wirusem, niezwłoczne podjęcie kroków mających na celu izolację tej osoby od innych osób przebywających w placówce. Następnie należy zawiadomić rodzinę bądź osoby wskazane do kontaktu o zaistniałej sytuacji oraz kontakt telefoniczny z powiatową/wojewódzką stacją sanitarno-epidemiologiczną w celu uzyskania decyzji co do dalszego postępowania zgodnie z procedurą ogólną.
8. W przypadku stwierdzenia u osoby z personelu zarażenia się wirusem, niezwłoczny kontakt telefoniczny z powiatową/wojewódzką stacją sanitarno-epidemiologicznej w celu uzyskania decyzji co do dalszego postępowania zgodnie z procedurą ogólną. Pracownik ten nie może zostać dopuszczony do dalszej pracy w placówce.
9.W przypadku wystąpienia u osoby niepokojących objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2 należy niezwłocznie podjąć kroki mające na celu izolację tej osoby od innych osób przebywających w placówce (oddzielne pomieszczenie lub wydzielona powierzchnia)
10.Dyrektor placówki pobytu dziennego powinien na bieżąco śledzić umieszczane na stronach internetowych Głównego Inspektoratu Sanitarnego i Ministerstwa Zdrowia, wytyczne i zalecenia dotyczące epidemii SAR-CoV-2, w tym zasady bezpiecznego postępowania, a także aktualne przepisy prawa.
11. Rekomenduje się ustalenie listy osób, z którymi podejrzewana o zakażenie osoba miała bezpośredni kontakt, a także miejsc/pomieszczeń w których przebywała, celem gruntowego ich umycia i dezynfekcji.
W zakresie organizacji pracy w Środowiskowym Domu Samopomocy w Krynicy-Zdroju
1. Uniemożliwienie wstępu na teren ŚDS osobom, których obecność nie jest konieczna do zapewnienia ciągłości działalności;
2. W odniesieniu do opiekunów uczestników ŚDS w Krynicy-Zdroju: opiekunowie uczestników zajęć mogą wchodzić do placówki tylko w szczególnych sytuacjach np. gdy stan zdrowia podopiecznego tego wymaga: atak padaczkowy, omdlenia itp.). Na teren placówki nie mogą wejść osoby prezentujące następujące objawy chorobowe: kaszel, duszności, katar, podwyższona temperatura ciała.
3. Przeprowadzanie wywiadu z personelem, uczestnikami, opiekunami, osobami odprowadzającymi przed przystąpieniem do zajęć, dotyczącego potencjalnych sytuacji stwarzających ryzyko zakażenia, w których mogłaby znaleźć się społeczność ŚDS;
4. Obserwowanie stanu zdrowia uczestników i personelu, w tym prowadzenie na bieżąco oceny objawów zakażenia dróg oddechowych.
5. Pomiar temperatury ciała u uczestników i personelu w tym dostawców, przed wejściem na teren domu; po uprzednim uzyskaniu zgody ich lub ich opiekunów temperatura dopuszczalna do 37,5 ° C;
6. Uzgodnienie szybkiej ścieżki komunikacji z opiekunami uczestników.
7. Wszelkie środki higieniczne takie jak: mydło antybakteryjne, rękawiczki, przyłbice oraz preparaty do dezynfekcji dłoni zapewnia placówka.
W zakresie prowadzenia zajęć z uczestnikami
1. Ograniczenie kontaktów pracowników niebędących członkami zespołu wspierająco-aktywizującego, o którym mowa w rozporządzeniu w sprawie środowiskowych domów samopomocy z uczestnikami domu;
2. Ustalenie liczby uczestników, którzy deklarują udział w zajęciach w kolejnym tygodniu w celu opracowania optymalnego sposobu organizacji pracy i zajęć z uczestnikami w domu (kontakt telefoniczny, mailowy, pisemny);
3. Podział uczestników na małe, kilkuosobowe grupy o stałym składzie z przydzielonymi stałymi terapeutami/opiekunami;
4. W miarę możliwości ograniczenie treningów grupowych na rzecz treningów indywidualnych oraz prowadzenie zajęć w małych kilkuosobowych grupach o stałym składzie, przy jednoczesnym ograniczeniu kontaktów między grupami;
5. W ramach prowadzonych treningów rekomenduje się uwzględnienie tematyki dotyczącej obecnej sytuacji epidemicznej, w tym ze szczególnym podkreśleniem wagi utrzymywania właściwej higieny osobistej i otoczenia, oraz dystansu społecznego.
Przyjęcie uczestnika i zakończenie zajęć
1. Do Środowiskowego Domu Samopomocy mogą uczęszczać tylko osoby zdrowe;
2. Każdorazowo przed wejściem do busa ŚDS w przypadku korzystania z naszego środka transportu a także przed wejściem na teren ŚDS w Krynicy-Zdroju mierzona będzie temperatura dopuszczalna do 37,5 ° C. W przypadku podwyższonej temperatury uczestnik nie zostanie przyjęty do ośrodka;
3. Po przekroczeniu drzwi wszyscy dezynfekują ręce według wytycznych i instrukcji umieszczonej w widocznym miejscu
4. Godziny doprowadzenia, dowozu i odwozu mogą ulec zmianie i zostaną ustalane indywidualnie i z odpowiednim wyprzedzeniem;
5. Uczestnicy zajęć nie mają obowiązku osłaniania twarzy przy wykorzystaniu maseczki, nie muszą również korzystać z rękawiczek.
Czas pobytu uczestnika
1. Liczebność grup wynosi maksymalnie 8 osób i jest uzależniona od wielkości sali (zgodnie z zaleceniami GIS powierzchnia do zajęć wynosi 4m 2 na osobę);
2. Uczestnicy ŚDS pracują w grupach przy stolikach w odległości około 1,5-2m, także podczas wszelkich form aktywności podejmowane są starania o zachowanie bezpiecznej odległości 1,5 m od siedzących- wykorzystujemy całą wolną przestrzeń;
3. Grupy pozostają w swoich pracowniach przez tydzień, bez rotacji dotyczy to także pracowników zgodnie z harmonogramem i planem pracy ustalanym cotygodniowo podczas spotkania zespołu wspierająco-aktywizującego na podstawie ilości osób chętnych zgłoszonych do uczestnictwa w zajęciach;
4. Co godzinę pracownik wietrzy salę, w której trwają zajęcia .Po zakończeniu zajęć sale są dezynfekowane wraz z materiałami terapeutycznymi;
5. Uczestnicy pod nadzorem pracownika często i regularnie myją ręce mydłem antybakteryjnym, szczególnie przed jedzeniem, po skorzystaniu z toalety, po powrocie z zajęć na świeżym powietrzu;
6. Pracownik zwraca uwagę na odpowiedni sposób zasłaniania twarzy podczas kichania czy kasłania;
7. Wyjścia na teren zielony będą odbywały się rotacyjnie, by uczestnicy z innych grup nie mieli ze sobą kontaktu. Pod opieką pracownika korzystają ze sprzętu, który jest każdorazowo dezynfekowany.
8. Codzienne powierzchnie użytkowe (blaty, klamki, poręcze, włączniki, sprzęt, materiały terapeutyczne, pomoce dydaktyczne itp. zgodnie z procedurami podlegają dezynfekcji, pracownik odpowiedzialny jest za dezynfekcję w swojej pracowni);
9. Usuwa się i wyłącza z użytkowania przedmioty, materiały i pomoce terapeutyczne, których nie można codziennie dezynfekować;
10. Wprowadza się zakaz przynoszenia telefonów komórkowych, zabawek, ulubionych przedmiotów, itp.;
11. Zawiesza się przygotowywanie posiłku w ramach treningu kulinarnego na rzecz zakupu cateringu;
12. Korzystanie z Sali sportowej ustalone jest według przygotowanego harmonogramu;
13. Przy sprzyjających warunkach atmosferycznych część zajęć terapeutycznych realizowana będzie na świeżym powietrzu;
14. Osoba prowadząca trening/ terapię zajęciową lub zajęcia terapeutyczne w miarę możliwości w trakcie ich trwania osłania nos oraz usta , korzysta z rękawiczek;
15. W każdej sali , jak również na korytarzach umieszczone zostaną płyny do dezynfekcji dłoni;
16. Minimum 4 razy dziennie dokonana zostanie dezynfekcja toalet;
17. W sposób regularny przeprowadzana będzie dezynfekcja ciągów komunikacyjnych, powierzchni takich jak: klamki, poręcze, włączniki światła, blaty robocze, drzwi.
Zasady funkcjonowania dowozu uczestników
1. W trakcie dowozu uczestników do placówki opiekun oraz kierowca zobowiązani są do przestrzegania wszelkich zasad bezpieczeństwa;
2. Codziennie, przed wejściem do pojazdu kierowca lub opiekun dokonuje pomiaru temperatury ciała – dopuszczalna do 37,5 ° C;
3. Jeśli stan zdrowia uczestnika budzi wątpliwości, obserwowane są takie objawy jak podwyższona temperatura ciała, katar, kaszel, duszności opiekun ma prawo odmówić transportu uczestnika do placówki;
4. We wnętrzu środka komunikacji używanego do przewozu uczestników znajdować się będzie preparat do dezynfekcji dłoni. Każdy z pasażerów zobowiązany jest do dokonania takiej dezynfekcji przed zajęciem swojego miejsca;
5. Samochód przewożący uczestników do placówki poddawany będzie regularnej dezynfekcji oraz wietrzeniu;
6. Świadczenie przez dom usług transportowych, organizowanie transportu zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii.
Zasady funkcjonowania żywienia
1. Z żywienia — gorącego posiłku obligatoryjnie korzystają wszyscy uczestnicy ŚDS;
2. Terapeuta zajęciowy z pracowni gospodarstwa domowego zamawia i odbiera towar od dotychczasowych dostawców z zachowaniem szczególnych środków ostrożności;
3. Podczas przygotowania posiłków oprócz wymagań żywienia zbiorowego obliguje dodatkowo firmę cateringową do korzystania i zachowania zasad bezpieczeństwa , dezynfekcji i czyszczenia powierzchni i sprzętów;
4. Naczynia i sztućce myte są w wyparzarce w wysokiej temperaturze;
5. Posiłki spożywane są tylko w pracowni gospodarstwa domowego – w grupach z zachowaniem odległości, według harmonogramu;
6. Przed wejściem do jadalni obowiązkowa dezynfekcja płynem do dezynfekcji rąk;
7. Po każdym posiłku grupy stoliki, siedziska i oparcia krzeseł są dezynfekowane przez terapeutę odpowiedzialnego za pracownie gospodarstwa domowego;
8. Wprowadzony jest zakaz przynoszenia jedzenia do ŚDS. Dopuszcza się aby uczestnik miał przy sobie butelkę wody lub soku. Prosimy aby uczestnik przyjeżdżał na zajęcia po spożytym śniadaniu w domu. Zapewniamy napoje oraz herbatę w kubkach jednorazowych.
Postępowanie w przypadku podejrzenia zakażenia COVID-19
1. Dyrektor ŚDS w Krynicy-Zdroju wyznacza i przygotowuje pomieszczenie wyposażone w środki ochrony osobistej i płyn dezynfekujący, w którym będzie można odizolować osobę w przypadku stwierdzenia objawów chorobowych ( pokój poradnictwa psychologicznego pełniący funkcję pokoju wyciszeń);
2. Po zauważeniu symptomów choroby, np. kaszel, gorączka, złe samopoczucie niezwłocznie należy odizolować tę osobę od innych osób przebywających w ŚDS. Wyznaczone osoby do udzielania pierwszej pomocy- dezynfekują ręce, ubierają środki ochrony osobistej ( maseczka, fartuch, rękawice) monitorują sytuację, pozostają z nim zachowując bezpieczną odległość do momentu przyjazdu karetki, lub rodzica;
3. W przypadku wystąpienia u osoby niepokojących objawów sugerujących zakażenia SARS-CoV-2 należy niezwłocznie podjąć kroki mające na celu izolację tej osoby od innych osób przebywających w placówce ( pokój poradnictwa psychologicznego pełniący funkcję pokoju wyciszeń) powierzchnia zapewniająca odstęp od innych osób minimum 2 metry z każdej strony. Następnie należy dopilnować, aby osoba ta założyła osłonę ust i nosa, jeśli to możliwe ze względu na jej stan zdrowia i możliwości psychoruchowe, zawiadomić rodzinę bądź osoby wskazane do kontaktu o zaistniałej sytuacji;
4. Pracownik niezwłocznie zawiadamia o sytuacji Dyrektora ŚDS i przeprowadza do innego pomieszczenia opisanego – Izolatka);
5. Dyrektor ŚDS zawiadamia jednostkę Powiatowej Stacji Sanitarno- Epidemiologicznej, organ prowadzący ŚDS oraz rodziców, opiekunów o zaobserwowaniu objawów chorobowych i podejrzeniu wystąpienia na terenie ŚDS w Krynicy-Zdroju zachorowania na COVID -19;
6. O zaistniałej sytuacji informuje również całą społeczność ŚDS (rodziców, opiekunów, pracowników). Pomieszczenie w którym przebywał uczestnik, pracownik są jak najszybciej dezynfekowane;
7. Pracownik u którego stwierdzono podejrzenie zakażenia koronawirusem lub choroby COVID-19 (kaszel, duszności, gorączka) zgłasza ten fakt Dyrektorowi ŚDS i bezzwłocznie udaje się do wyznaczonego pomieszczenia (pokój poradnictwa psychologicznego pełniący funkcję pokoju wyciszeń);
8. W przypadku wystąpienia u pracownika wykonującego swoje zadania na stanowisku pracy niepokojących objawów sugerujących zakażenie SARS-CoV-2, należy niezwłocznie odsunąć go od pracy i odesłać transportem indywidualnym do domu lub w przypadku gdy jest to możliwe, pracownik powinien oczekiwać na transport w wyznaczonym pomieszczeniu, w którym jest możliwe czasowe odizolowanie go od innych osób (pokój poradnictwa psychologicznego pełniący funkcję pokoju wyciszeń);
9. Dyrektor ŚDS kieruje do pomocy osobę, która przystępuje do działań zabezpiecza się w przyłbice, fartuch ochronny, maseczkę i rękawiczki;
10. Dyrektor ŚDS bezzwłocznie powiadamia odpowiednie służby, które podejmują dalsze kroki bezpieczeństwa. Należy powiadomić właściwą miejscowo powiatową stację sanitarno — epidemiologiczną i stosować się ściśle do wydawanych instrukcji i poleceń.
Informacje końcowe
1. W pomieszczeniach higieniczno- sanitarnych wywieszone są plakaty z zasadami prawidłowego mycia rąk, dezynfekcji rąk, zdejmowania i zakładani rękawiczek, zdejmowania i zakładania maseczki. Wyposażone te pomieszczenia są w dozowniki z płynem do mycia i dezynfekcji rąk, ręczniki papierowe do wycierania rąk;
2. Temperatura i wywiad o stanie zdrowia obie te czynności będą miały miejsce w pierwszym korytarzu drzwi wejściowych a także przed wejściem do busa zapewniającego transport ŚDS w Krynicy-Zdroju;
3. Posiadamy aktualne numery telefonów do szybkiego kontaktu z rodzicami i opiekunami jeśli zajdzie taka potrzeba. Rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do odbierania telefonu/ natychmiastowego oddzwonienia.
Opracowane procedury opierają się na wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia i Ministerstwa Rodziny Pracy i Polityki Społecznej (rekomendacje dotyczące placówek pobytu dziennego) i Prezesa Rady Ministrów. Zostały one dostosowane do warunków Środowiskowego Domu Samopomocy w Krynicy-Zdroju.
Niezależnie od ogólnych rekomendacji dotyczących funkcjonowania ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi, wydawanych przez MRPiPS, wojewodowie mogą podejmować decyzje dotyczące zawieszenia zajęć w stosunku do konkretnych jednostek, w szczególności biorąc pod uwagę lokalną sytuację epidemiologiczną, czy też brak możliwości zapewnienia bezpiecznych warunków uczestnictwa.